Przyczyny miękkości
czytanie performatywne na zamknięcie wystawy „Abakanowicz. Totalna.”

„Przyczyny miękkości” czytanie performatywne na zamknięcie wystawy „Abakanowicz. Totalna.” Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu
Kuratorki wystawy: Barbara Banaś i Iwona Dorota Bigos
„Ciągle ta żądza posiadania wokół siebie, dotykania, gromadzenia patyków, kamieni, skorup, kory” (Magdalena Abakanowicz)
Zgromadziliśmy się finisażowo – po raz ostatni na „Abakanowicz. Totalnej”, by performatywnie zamknąć wystawę.
Literackie, teatralne oprowadzanie w naszym wykonaniu to już finisażowa tradycja Pawilonu Czterech Kopuł.
Zmierzający w teatralnym pochodzie przez wystawę uczestnicy usłyszeli słowa samej rzeźbiarki – wspomnienia artystki z jej dziecięcych zanurzeń w naturę, zapisy twórczych niepokojów i odkryć, opowieści o artystycznej drodze, odnajdywaniu dla siebie kolejnych materiałów i form. Rzeźbiarski przekaz Abakanowicz skomentowany został także dźwiękiem i ruchem.
Kontemplacyjnie i intelektualnie – tak pożegnaliśmy tę wyjątkową wystawę.
Połączenie sztuk wizualnych z teatrem i literaturą – w bliskim, organicznym wręcz kontakcie z pracami Abakanowicz – stwarza możliwość wielopoziomowego doznania jej twórczości.
W czytaniu udział wzięli: Monika Ćma, Ewelina Dac, Elżbieta Dudź, Agata Iżykowska-Uszczyk, Anna Lorenc, Maciej Makosch, Gustaw Małecki, Katarzyna Mazurkiewicz, Justyna Oleksy, Barbara Przerwa, Lesław Zamaro
W trakcie finisażu wybrzmiały fragmenty następujących tekstów:
Magdalena Abakanowicz, Portret wielokrotny, wybrane fragmenty;
Magdalena Abakanowicz, Embriologia, Plecy, Rysowanie, Katharsis, Komary, W tłumie, Gry wojenne, Japonia – z kat. wystawy „Magdalena Abakanowicz” wyd. przez CSW-Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995, cyt. za: „KONTEKSTY. Polska Sztuka Ludowa”, Warszawa 2007;
Magdalena Abakanowicz, Projekt dla Hiroszimy, z katalogu wydanego przez Galerię Kordegarda w 1994, cyt. za: „KONTEKSTY. Polska Sztuka Ludowa”, Warszawa 2007;
Magdalena Abakanowicz, Rozmyślania, wykład wygłoszony w Warszawie 5 i 6 maja 2006, cyt. za: „KONTEKSTY. Polska Sztuka Ludowa”, Warszawa 2007).