Teatr Czterech

Zapraszamy na spektakl „Chrapy primadonny admirować trza” w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu – 26 listopada 2024

teatr bez sceny. Teatr w muzeum.

Chrapy primadonny admirować trza

muzealny performance na cztery motywy przygotowany w ramach nurtu OFF 44 Przeglądu Piosenki Aktorskiej

18 marca 2024
(tytuł spektaklu jest jednocześnie tytułem jednego z rysunków Tadeusza Brzozowskiego) premiera: 18 marca 2024 | Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu | w ramach offowego nurtu 44 Przeglądu Piosenki Aktorskiej

Muzealny performance na cztery motywy. Spektakl-oprowadzanie.

Pomiędzy abstrakcjami opowiadamy o człowieku. Pomiędzy wojnami opowiadamy o sztuce. Między niepokojami – o marzeniach.

organ | sześcian

organicznie | sześć ścian

plamy | kwadrat

kleksy | linie

mięsiste | liczyć

linia miękka | deltoid foremny

żywa ciepła | rachunek

oblewać | cosinus

zatapiać | zimna

zagniatać | chłodna

ciepło | wyliczona

gorąco | wyrachowana

abstrakcja | abstrakcja

organiczna | geometryczna

To, co abstrakcyjne, łączy się w spektaklu z tym, co ma wyraźny kształt człowieka. Człowieka jako jednostki, człowieka spotykającego drugiego człowieka i tego człowieka, który nieuchronnie żyje wśród społeczeństw, polityk i ideologii. I tego człowieka, który impulsy świata we własnej artystycznej pracowni dyskutuje, przetrawia i przenosi w materię sztuki. Z całym tego procesu ciężarem, ale i dystansem, wrażliwością i radością.

Ścieżka naszego performansu wiedzie między czterema przystankami na wystawie współczesnej sztuki polskiej prezentowanej w Pawilonie Czterech Kopuł.

Zaczynamy od motywu wojennego, który był swoistym triggerem wielu wypowiedzi artystycznych drugiej połowy XX wieku, kończymy na czacie GPT w kontekście próby rozmowy z „Tłumem” Magdaleny Abakanowicz – w kontekście również zwiastującym wojnę. Pomiędzy, w tej klamrze, mieści się jednak duża wypowiedź plastyczno-teatralna o abstrakcji: wyrażonej muzycznie i eksperymentującej ze słowem, jak w przypadku sztuki Tadeusza Brzozowskiego, którego fraza stała się tytułem spektaklu. Tu chcemy pomieścić opowieść o indywidualizmie i bardzo pojedynczych wrażliwościach – nieco w kontraście do społecznych, niespokojnych ram współczesności zanurzonej jedną nogą w powojniu, drugą w agresywnym dziś.

Nieodłączną częścią spektaklu jest oprowadzanie po wybranych fragmentach wystawy sztuki XX i XXI wieku z kolekcji Pawilonu Czterech Kopuł.

Spektakl „Chrapy primadonny admirować trza” miał swoją premierę 18 marca 2024 w ramach offowego nurtu 44. przeglądu Piosenki Aktorskiej – oczywiście w zawsze gościnnych, a także naszych udomowionych przestrzeniach Pawilonu Czterech Kopuł.

koncepcja: Justyna Oleksy + kreacja zbiorowa

performerzy i współautorzy konceptu: Monika Ćma, Ewelina Dac, Elżbieta Dudź, Maciej Makosch, Katarzyna Mazurkiewicz, Anna Lorenc, Krzysztof Sztyliński, Magdalena Sztylińska, Lesław Zamaro

spektakl z udziałem Zespołu Śpiewaczek Miejskich „Zdrada Osiedla” w składzie: Małgorzata Biszczak-Kunik, Elżbieta Dudź, Anna Gawlik, Jolanta Górska, Agnieszka Panek, Agata Stefanicka

oprowadzanie po wystawie (będące preludium spektaklu): Justyna Oleksy

muzyka: Agata Zemla

muzycy performujący na żywo: Mateusz Rybicki, Marcin Zaremba

choreografia: Magdalena Górnicka-Jottard

plastyka spektaklu: Dominika Chochołowska-Bocian

akustyka: Michał Święcki

wsparcie produkcyjne MNWr: Jarosław Gawron

produkcja PPA: Grażyna Górka